mazsihisz.org
Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége
Eseménynaptár
2018. November « | »
H K Sz Cs P Sz V
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    
Szavazó

És elviszlek benneteket az országba, melyre nézve felemeltem a kezemet– Jó Szombatot, Shabat Shalom

2018-01-12 11:34:03
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 15:57 óra, az ünnep kimenetele: 17:08 óra.


j__szombatot_01_12.jpg

Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 17:08 óra után.

A Tórából ezen a héten a „Váéra” (Mózes 2. 6:2-9:35.) hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

A Vilnai Gáon szerint minden híres ember neve meg van említve a Tórában, így a Rámbám-é is. Bo hetiszakaszában található (11:9) a következő mondatrész: „hogy sokasodjanak csodáim Egyiptom országában”, ami héberül így hangzik: „l'ma'an Revot Moftáj B'erec Micráim”.

Ha a kiemelt betűket összeolvassuk, akkor meg kell állapítanunk, hogy tényleg itt rejtőzködik a Rámbám. Ez azért is remek, mert élete egyik főművét, a Misne Tórá-t Egyiptomban írta, vagyis nem csak a neve található meg a Tórában, hanem az Örökkévaló által mondott egyiptomi csodák létrehozásában is szerepet vállalt, legyen áldott az emléke!

„Szövetségemet is velük kötöttem, hogy nekik adom Kánaán országát, tartózkodásuk országát, melyben tartózkodtak”(6:4). „Velük”, vagyis az ősatyákkal. Ebből vonja a le a Talmud (Szanhedrin 90b) a következtetést: Rabbi Szimaj mondja: honnan lehet a Tórából a holtak feltámadására következtetni? A fenti versből (is), mert nem azt mondja Isten, hogy az ősatyák gyermekeinek adja az Országot, hanem nekik maguknak. „Vagyis a jövőben feltámadnak a pátriárkák és birtokba veszik a földet”.

„Én megkeményítem Fáraó szívét és megsokasítom jeleimet és csodáimat Egyiptom országában” (6:3). A fenti versben Isten kijelentését olvashatjuk, amiből kiderül, hogy Ő keményíti meg Fáraó szívét, ezáltal megakadályozza, hogy megtérjen, melynek következményeként a későbbiekben számtalan csapással bünteti majd Egyiptomot.

Felmerül a kérdés: vajon hogyan büntetheti meg Isten Fáraót, amikor nem engedi el a zsidókat, mikor Ő maga akadályozza meg, hogy helyesen cselekedjen? Hogy lehetséges, hogy az Örökkévaló – aki az embert a szabad akarat képességével teremtette, és „megtérést és nem halált vár” emberi teremtményeitől – Fáraót megfosztja a jó döntés lehetőségétől?

A Fáraó szabad akaratát firtató - kérdésünkre Rés Lákis (Smot rábbá 13:3) válaszol: „amikor Isten figyelmezteti az embert egyszer, kétszer, majd harmadik alkalommal is, de még mindig nem tér meg, akkor a Teremtő bezárja a szívét megtérése előtt…így volt a róse Fáraóval is. Akit öt alkalommal intett Isten, de nem vett róla tudomást, és ekkor mondta a Kádos Báruh hu: megkeményítetted nyakadat és szívedet, nos, most én is hozzáteszek tisztátalanságodhoz”, és már nem lesz módod megtérni.

Az óvatosságra intő Rés Lákis nézetét a későbbi zsidó legenda némileg árnyalja, mert eszerint végül Faraó a Sás-tengeren való balul sikerült egyiptomi átkelés utolsó pillanatában Gábriel angyal segítségével megmenekült, Ninive királya lett, és Jónás próféta idején megtért.

„És különbséget teszek népem és néped közt” (8:19). Rabbi Jichák Weiss írja: „Az Örökkévaló két okból válthatja meg a zsidó népet. Előfordulhat, hogy érdemeinkre való tekintettel vált meg minket, de az is lehetséges – mint Egyiptomban –, hogy bár méltatlanok vagyunk a megváltásra, de miután Isten a környező népekkel összehasonlít minket, végtelen kegyelmében mégis cselekszik. A rabbi még hozzátette: A Chida (Rabbi Joszef David Azulaj) szerint a megváltásba vetett hit is lehet érdem, ahogy a zsoltárban (130:7-8) áll: „Várj Izrael az Örökkévalóra, mert Vele van a kegyelem, és bőségben van Nála a megváltás, Ő váltja meg Izraelt minden bűnétől”.

Darvas István főrabbi / OR-ZSE
 

 
Hírlevél







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008