Eseménynaptár
2014. December « | »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

„Íme, áldó igét vettem; ő áldott és én nem fordíthatom el”

2013-06-21 17:12:22
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 20:26 óra, az ünnep kimenetele: 21:47 óra.

A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 20:26 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 21:47 óra után.

A Tórából ezen a héten az „BÁLÁK” hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Hetiszakaszból:
„Nem ember az Isten, hogy hazudják, sem emberfia, hogy meggondolja magát; mond-e Ő valamit és nem teszi meg, szólt-e és nem teljesíti? Íme, áldó igét vettem; ő áldott és én nem fordíthatom el.” (Mózes 4. 23. 19-20:)  Dr. Bernstein Béla fordítása.


BÁLÁK – MIKOR LÁTTA BÁLÁK
(Mózes 4. 22:2-25:9.)


A Tórában található 54 hetiszakasz közül öt kapta a nevét bibliai szereplőről. Közös bennük, hogy mindannyian férfiak, és nemzedékük meghatározó szereplői voltak, jellemük, megítélésük azonban számos ponton eltérést mutat. Mózes első könyvében olvashatjuk Noé történetét, vele kapcsolatban a Tóra leszögezi: "Noé igazságos, tökéletes férfiú volt az ő nemzedékében; Istennel járt Noé" (2Mózes 6:9).

Ez a jellemzés önmagában elegendő indok lehet, hogy egy hetiszakaszt nevezzenek el valakiről. Mózes II. könyvének kiemelkedő alakja Jitró, a midjánita főpap, Mose rábénu apósa, akit többek között az a különleges megtiszteltetés ért, hogy a Tízparancsolatot a róla elnevezett párásában találjuk meg.

Róla azt írja a Tóra: "És Mózes hallgatott az ő apósa szavára és megtett mindent, amit mondott"(2Mózes18:24).

Kevés ember rendelkezett olyan tudással, hogy tanácsokkal láthassa el népünk kiemelkedő vezetőjét, vagyis rászolgált ő is arra, hogy egy párásá örökítse meg nevét az utókornak. A harmadik kiemelt Korách, az előkelő származású férfiú, aki felkelést szított Mózes ellen, és annak rendje és módja szerint elbukott, ugyanakkor a Talmud (Szánhedrin 110a) szerint ő és követői: "nagyok voltak a Tórában".

Személye, mint negatív példa mutathat utat: lám, milyen következményekkel járhat a tébolyult hatalomvágy!

A negyedik különleges férfiú Pinchász, akinek érdemeiről mindennél többet mond a pászuk: "Pinchász, Elázár fia, Áron, a pap fia elfordította haragomat Izrael fiairól, midőn buzgólkodott értem közöttük, hogy nem pusztítottam ki Izrael fiait buzgalmamban"(IV. Mózes 25:11).

Végül a heti szidra címszereplője, Bálák, a moabita király. Mikor látta Bálák, Cippór fia mindazt, amit Izrael tett az emórival" (22:2).

Az előző, Chukát hetiszakasz mesél a Tóra Izrael fiai két legnagyobb győzelméről: az emóri Szichon elleni (21:21-32), és Básán királya, Óg ellen aratott sikerekről. Adódik tehát a kérdés: miért csak az emóriak elleni diadal kapcsán szól a Tóra ezen a helyen Bálák hirtelen támadt félelméről? Miért nem tesz említést a Básán ellen aratott győzelemről? Bölcseink magyarázata szerint általános szabály, hogy minden olyan bibliai helyen, ahol Izrael népéről egyes számban szól a Tóra, az azt jelzi, hogy az adott időben példamutató egység uralkodott népünk tagjai közt. Erre az egyik legjobb példa a Tóradást megelőző állapot, melyről azt olvassuk: “és letáborozott Izrael a heggyel szemben" (2Mózes 19:2).

A folytatás sejthető, igen, az Óg elleni csatáról azt írja a Tóra: megverték őt, fiait és egész népét, nem hagytak neki maradékot" (21:35), míg Szichon kapcsán azt látjuk: megverte őt Izrael" (21:24).

Vagyis Bálákot nem elsősorban a hadi sikerek, hanem a zsidó népen belül tapasztalható összefogás aggasztotta, amint arra a szövegben utalást is láthatunk: akkor nagyon félt Móáb a néptől, mert sok volt, és irtózott" (21:3) nem a rábim hem" (sokan voltak), hanem a ráv hu" (sok volt) alakot használja a Tóra. Bálák és az általa felbérelt Bileám viszonyát jól jellemzi a következő bölcs felismerés: kol hámechábed et chávéro bisvil mámon, szof seniftár mimeno bekálon", azaz, mindenki, aki pénzért ad kóvedet társának, végül szégyenben válik el tőle.

Az uralkodó nagyvonalú ajánlattal csábította a rosszra egyébként is könnyen kapható Bileámot: "nagyon megtisztellek téged és mindent, amit nekem mondani fogsz, megteszek; csak jöjj el, kérlek, átkozd el értem ezt a népet"(22:17).

A későbbiekben ellenben arról olvashatunk:"áldozott Bálák marhát és juhot, és elküldte Bileámnak"(22:40). Ezzel kapcsolatban jegyzik meg mestereink, hogy a szintén róse Báláktól eltérően: "a cádikok keveset mondanak, de sokat tesznek".

Példaként hozzák Ábrahámot, aki vendégeinek ennyit mondott:"hadd vegyek egy darab kenyeret, hogy felüdítsétek szíveteket, azután elvonulhattok" (1Mózes 18:5), viszont utána Sárát lepénykészítésre utasítja, majd "vett vajat és tejet, meg a fiatal marhát, melyet elkészített és elébük tette"(uo.8.) "Nem szemlélt jogtalanságot Jákobban, nem látott bajt Izraelben; az Örökkévaló, az ő Istene vele van "(23:21).

A berdicsevi cádik, Ráv Lévi Jichák kommentárja szerint "a Teremtő végtelen szeretetében úgy tesz, mintha nem látna helytelen cselekedeteket Izraelen belül. Ha az Ö-való, legyen áldott - aki ismeri a rejtett dolgokat is - felülemelkedik Izrael bűnein, akkor egy hús-vér embernek mennyivel inkább hasonlóan kell tennie".

Amennyiben népünk tagjainak többsége eljut erre a lépcsőfokra, és testvéreit jó oldaláról ítéli meg, akkor megvalósul a pászuk második fele, és saját életükben tapasztalják, hogy mit jelent az "Istene vele van" mondatrész.

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 
Hírlevél







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008