Eseménynaptár
2014. Szeptember « | »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Halljad fiam atyád oktatását, és el ne hagyjad anyád tanítását

2013-07-19 17:30:00
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 20:15 óra, az ünnep kimenetele: 21:30 óra.

A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 19:57 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 21:30 óra után.

A Tórából ezen a héten az „VÁETCHÁNÁN” hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Hetiszakaszból:
„Mert melyik az a nagy nemzet, melyhez Isten oly közel van, mint az Örökkévaló, a mi Istenünk, bárhol szólítjuk őt?  És melyik az a nagy nemzet, melnyek oly igazságos törvényei és rendeletei vannak, mint ez az egész tan, melyet én ma elétek teszek? ” (Mózes 5. 4.7:8. )  Dr. Bernstein Béla fordítása.


VÁETCHÁNÁN – ÉS ESDEKELTEM
(Mózes 5. 3:22-7:11.)


„Ti pedig, kik ragaszkodtatok az Örökkévalóhoz, a ti Istenetekhez, mindnyájan éltek ma”(4.4).

A tóraolvasások során is elhangzó mondathoz a következőket fűzte Rabbi Naftali Herz Wiesel: kihez máshoz beszélhetett volna Mózes, mint az élőkhöz? Ezen a helyen azt tanítja Mose rábénu, hogy az él valójában, aki ragaszkodik az Ö-valóhoz. Kikre vonatkozik ez? Nem mindenkire, csak azokra, akik elég bölcsek, hogy előkészítsék magukat a Legfelső Fény (Or Eljon) befogadásra. Erre nem minden ember képes, miként a zsoltárban (24:3-4) áll: „Ki mehet fel az Örökkévaló hegyére, és ki állhat meg az Ő szent helyén? A tiszta kezű és tisztult szívű, aki hamisságra nem adta rá lelkét, és nem esküdött csalás végett”.

Csak olyan ember mondhatja, hogy ragaszkodik az Ö-valóhoz – fűzte hozzá Ráv Wiesel, aki szereti I-stent teljes szívéből, Tórát tanul, a Teremtőt szolgálja egész lelkével, felfogja az istenfélelem fogalmát és a bölcsek tanítását egyaránt". "Csak őrizkedjél és őrizd nagyon a te lelkedet, hogy el ne felejtsd a dolgokat, melyeket szemeid láttak, és hogy el ne távozzanak szívedből életed mindennapjain át, hanem ismertesd meg azokat fiaiddal és fiaid fiaival"(4:9).

A dubnói maggid, Rabbi Jákob Kranz a mondat első részével kapcsolatban mondta: "a vétkező ember cselekedetével két dolgot ér el, egyrészt kárt okoz az I-sten teremtette Világnak, másrészt saját lelkét rongálja. Ez utóbbi súlyosabb következményekkel jár. A Tóra figyelmeztet: "vigyázz magadra", testi épségedre, egészségedre, de ennél is fontosabb, hogy tegyél meg mindent lelkedért, mert nehezebb rendbe hozni a sebzett lelket a sérült testnél".

"Halljad Izrael, az Örökkévaló, a mi Istenünk, az Örökkévaló egy! Szeresd tehát az Örökkévalót, a te Istenedet egész szíveddel, egész lelkeddel és egész erőddel. És legyenek ezek az igék, melyeket ma parancsolok neked, a szívedben. Vésd be azokat gyermekeidnek és beszélj róluk, mikor ülsz házadban, mikor jársz az úton, mikor lefekszel, és mikor fölkelsz. Kösd azokat jelül kezedre és legyenek homlokkötőül szemeid között. És írd azokat házad ajtófeleire és kapuidra" (6:4-9).

E rövid szakasz egyike a legfontosabb, egyben legismertebb tórai szövegeknek. A Smá ima első része nem csak imáinknak meghatározó eleme, hanem a hagyományokat ismerő és azokhoz ragaszkodó ember hitvallása is.

Hét tórai micvát foglal magába: az egyistenhit parancsolata, I-sten szeretetének micvája, a Tóra tanulmányozásának kötelessége, a Smá mondásának előírása, a kézre, illetve a fejre való tfilin utasítása, illetve a mezuza felhelyezésére vonatkozó intelem napjainkban is aktuális.

Ezek közül a "vésd be azokat gyermekeidnek", vagyis a Tóra tanulmányozásának és tanításának kötelességére felszólító paranccsal foglalkozunk behatóbban. Az eredeti szöveg eltér az itt olvasható magyar fordítástól, a következőképpen hangzik: "tanítsd meg fiaidnak".

Bölcseink egyöntetű véleménye szerint a "fiaid" kifejezés a tanítványokra is vonatkozik, azonban a nők tanításának kötelességéről/lehetőségéről szélsőségesen eltérő véleményekkel találkozunk a rabbinikus irodalomban.

A téma kapcsán Rabbi Joseph B. Soloveitchik sorait viszont érdemes felidézni. A rabbi két tradíciót (mászoret) említ, ami végighúzódik a zsidó nép történelmén, mindkettő nélkülözhetetlen része a judaizmus gyakorlatának.

Az apai és anyai tradíció fogalmát két bibliai versre alapozza Ráv Soloveitchik. Az elsőben a "Jákob háza"kifejezés Rási szerint is a nőkre vonatkozik: "Mózes pedig fölment Istenhez és szólította őt az Örökkévaló a hegyről, mondván: Így szólj Jákob házához, és add tudtára Izrael fiainak" (II. Mózes 19:3).

A másodikból – "Halljad fiam atyád oktatását, és el ne hagyjad anyád tanítását" (Példabeszédek 1:8) – pedig látható, hogy a két szülő a hagyomány egymással feltétlenül összefüggő, de semmiképpen sem megegyező részeinek átadásában tud maradandó alkotni.

Darvas István
rabbi / OR-ZSE

 







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008