Eseménynaptár
2014. November « | »
H K Sz Cs P Sz V
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Ne legyen, kérlek czivakodás közöttem és közötted…

2013-10-11 15:30:36
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 17:46 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 18:48 óra után.

A Tórából ezen a héten az „LECH-LÖCHÁ” hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.


Egy mondat a heti szakaszból:
„És mondta Ávron Lótnak: Ne kegyen, kérlek, czivakodás közöttem és közötted, az én pásztoraim és a te pásztoraid között, hisz atyafiak vagyunk mi. ” (Mózes 1.13:8.) Dr. Bernstein Béla fordítása


Lech-Löchá –Menj el a te országodból…
(Mózes 1. 12-17.)


Hetiszakaszunk tudósít Ábrahám ősatya és Sára ősanya Erec Jiszrael-ben tett utazásáról.

Rabbi Cvi Elimelech Sapira írta: "egy híres cádiktól hallottam, hogy az Izrael területén való lakás jutalma nagyobb, ha valaki már volt ott és elhagyta a földet, és ezt követően tér vissza oda. A második alkalommal jobban megízlelhető a szentség, mint az első esetben. Honnan tudjuk ezt? Ábrahámtól...".

De honnan veszi kiváló mesterünk, hogy Ábrahám már járt Izraelben a Tóra által párásánk elején említett útját megelőzően? A válasz megadásához segítséget kapunk a Holocaustban megölt egykori ros jesiva, Rabbi Jisszáchár Slomo Teichtel–től: "Ábrahámnak nem ez volt az első látogatása Izrael földjén.

A szidra második felében (15:8-21) olvashatunk a "darabok között kötött szövetségről" (brit béjn hábetárim), amely öt évvel korábban volt, mint a hetiszakasz elején leírt utazás. A szövetségkötés után Ábrahám hazatért, és öt esztendő elteltével, hetvenöt éves korában tért vissza az Országba".

Már többször említettük, de nem árt megismételni: a tórai elbeszélések nem feltétlenül időrendi sorrendben követik egymást ("éjn mukdám umeuchár bátórá" - nincs korábbi és későbbi a Tórában). A szidra elején a házaspár egyiptomi utazásáról olvasunk, melynek egyik feltétlenül figyelemre méltó momentumáról írja a Tóra: “És történt, mikor közel volt, hogy bemenjen Egyiptomba, mondta Szárájnak, feleségének: íme, tudom, hogy szép külsejű asszony vagy. És ha látnak majd téged az egyiptomiak, azt mondják: felesége az, és engem megölnek, téged életben hagynak. Mondd, kérlek, hogy nővérem vagy, hogy jó dogom legyen miattad, és életben maradjon lelkem általad" (12:11-13).

A Rámbán szerint Ábrahám (ekkor még Ávrám) bűnt követett el, amikor kockáztatta felesége tisztességét, pusztán azért, mert féltette a saját életét. Ennek a tettének következményeként rendelte el Isten, hogy Ábrahám utódai kénytelenek lesznek lemenni Egyiptomba: “És mondta (Isten) Ávrámnak: tudd meg, hogy idegen lesz magzatod egy országban, mely nem az övék, és szolgaként dolgoztatják és sanyargatják őket négyszáz évig" (15:13).

A prágai Máhárál ezt elveti, mondván: olvasunk (a jövő héten) arról, hogy Ábrahám a filiszteusok földjén tett útja alkalmával is azt mondja Sáráról, hogy a testvére, márpedig az nehezen elképzelhető, hogy ugyanazt a vétket kétszer is elkövette volna, pláne úgy, hogy már az elsőért is büntetést kapott.

Rabbi Simson Rafael Hirsch úgy véli, Ábrahám Sára kapcsán nem követett el bűnt, tekintettel a tényre, hogy nem kínálkozott számára más alternatíva a túlélésre, és éppen ezért nem vagyunk abban a helyzetben, hogy kérdőre vonjuk cselekedetéért. Hirsch rabbi hozzátette: a Tóra kiemelkedő személyiségeinket soha sem tökéletes emberként mutatja be, nem "isteníti" őket. Nem rejti el hibáikat, gyengeségeiket e nagy embereknek, de ezáltal egyáltalán nem lesznek kisebbek, sőt, így lehetnek valódi példaképpé. Ugyanis ha tökéletesnek látnánk őket, akkor nem igazán tudnánk tanulni tőlük, hiszen azt kellene feltételeznünk, hogy bár kétségkívül tiszteletre méltó figurák, de személyiségük, alaptermészetük oly mértékben különbözik a miénktől, hogy a távolságtartó tiszteleten túl semmilyen viszonyba nem kerülhetünk velük.

Hirsch rabbi példaként hozza Mózes szerénységét, melynek kapcsán úgy gondolja: "ha nem tudnánk róla, hogy képes indulatosan, haragosan viselkedni, akkor azt hihetnénk, hogy az szerénységet isteni ajándékként kapta", nem kellett semmit sem tennie jelleme ilyen irányú formálása érdekében. Azonban – hála a Tóra beszámolójának – jól láthatjuk, hogy ez a szerénység nem kis munkát és hatalmas önfegyelmet kívánt meg Mose rábénu-tól, ez pedig reményt ad, hogy valamennyien képesek lehetünk gyengeségeink kijavítására.

"A Tóra pecsétje az igazság", és ennek az igazságnak köszönhető, hogy nem csupán kiválóságaink nagyszerű tetteiről tanulhatunk, hanem belső küzdelmeikről is, amelyek nem csak számukra voltak hasznosak, hanem minket is erősíthetnek.

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008