Eseménynaptár
2014. Augusztus « | »
H K Sz Cs P Sz V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Távol legyen tőled, hogy megöld az igazat a gonosszal

2013-10-18 10:20:00
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 17:32 óra, az ünnep kimenetele, 18:35 óra.
 

A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 17:32 óra.

 



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 18:35 óra után. A Tórából ezen a héten az „VÁJÉRÁ” hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Heti szakaszból:
„És mondta: Ne nyújtsd ki kezedet a fiúra és ne tégy neki semmit, mert most tudom, hogy istenfélő vagy és nem vontad meg fiadat, a te egyetlenedet tőlem” (Mózes 1.22:12.) Dr. Bernstein Béla fordítása


Vájérá – És megjelent neki az Örökkévaló
(Mózes 1. 18-22.)


"És megjelent neki az Örökkévaló Mamré tölgyeseinél" (18:1). Mármint a lábadozó Ábrahámnak. A körülmetélést követő harmadik napon (Bává Mecijá 86b) küldte hozzá I-sten angyalait (Micháel, Ráfáel és Gábriel), hogy hogyléte felől érdeklődjenek. A három angyal a legjobbkor, a legtöbb fájdalommal járó napon jöttek el megerősíteni Ávráhám ávinut.

Miért érezték fontosnak hangsúlyozni mestereink, hogy Ábrahám a vendégfogadás parancsolatát éppen a brit milá-t követő harmadik napon teljesítette? Bölcseink úgy vélik, hogy pedagógiai célból, a rabbik a későbbi generációk tagjainak kívánták ugyanis felhívni figyelmét arra, hogy az Ősatyának amint módja volt teljesíteni a vendégfogadás micváját (háchnászát orchim) nem habozott, nem keresett állapotára való tekintettel kifogást, hanem örömmel végrehajtotta a parancsot. Pedig megtehette volna, hiszen túl azon, hogy nem volt kifogástalan a fizikai állapota, hivatkozhatott volna a Talmudból (Szuká 25a) ismert elvre: "aki micvával foglalkozik, mentes lesz egyéb micváktól".

Tudjuk, hogy nem élt ezekkel a lehetőségekkel, ebből megérthetjük, hogy mekkora jelentőséggel bír az említett parancs minden nemzedék számára. Joszéj ben Jochanán szerint: "legyen házad nyitva minden égtáj felé… észak, dél, kelet, nyugat felé egyaránt, mint Jóbnál, aki négy bejáratot készített házához. Miért készített négy bejáratot? Hogy a házába jövő szegényeknek ne kelljen fáradniuk annak megkerülésével". A micva ilyen színvonalú teljesítése nem túl gyakori, nem is elvárható, annyi azonban biztos, hogy minden, magát vallásos zsidóként definiáló ember köteles legjobb tudása szerint rendszeresen gyakorolni végrehajtását.

"A harmadik napon felemelte Ábrahám szemeit és látta a helyet távolról"(22:4). A párásá középpontjában Izsák megkötözésének (ákédá) elbeszélése áll. Rási a midrást idézve indokolja, hogy miért az indulás utáni harmadik látta meg Ábrahám nehéz küldetésének pontos helyét: "nem akarta (I-sten), hogy az emberek azt mondják: összezavart elméjét, és ha (Ábrahámnak) lett volna ideje gondolkozni, akkor nem teljesítette volna akaratát.

A csortkovi cádik, Rabbi Jiszráel kommentárja a mákom (hely, illetve I-sten egyik neve) szó mindkét jelentését felhasználja: "a legmagasabb szinten lévő embernek is ügyelnie kell arra, hogy kikkel van egy társaságban. Amíg Ábrahám a vele tartó két ifjúval volt (Ismáel és Eliezer), addig csak távolról láthatta I-stent, amikor elvált tőlük egyből elérkezett "azon helyre, melyet Isten mondott neki" (22:9)."bizony meg foglak áldani és meg fogom sokasítani magzatodat, mint az ég csillagait, és mint a fövényt, mely a tenger partján van és magzatod elfoglalja ellenségeinek kapuját"(22:17).

Izrael bölcsei megjegyzik, hogy I-sten korábban többször is megáldotta Ábrahámot. Lót megmentése után a következőkkel: "mert az egész országot, amelyet látsz, neked adom és magzatodnak örökre. És teszem magzatodat annyivá, mint a föld pora hogy megbírja valaki számlálni a föld porát, úgy lesz a te magzatod is megszámlálható"(13:15-16), míg a "darabok között kötött szövetség" (brit béjn hábetárim) idején a "tekints csak fel az égre és számláld meg a csillagokat, ha meg bírod azokat számlálni. És mondta neki: Így lesz a te magzatod!" szavakkal biztosította Ábrahámot népének jövőjével kapcsolatban.

A bölcseinkben megfogalmazódó kérdés arra keresett választ, hogy vajon milyen újdonság (chidus) van ebben az áldásban, melyet az ákédá, illetve a többi sikeres próbatétel után kapott Ábrahám?

Mestereink szerint a "magzatod elfoglalja ellenségeinek kapuját" mondatrész rejti az újdonságot, Rámbán megjegyzi: "már korábban biztosította az Ö-való Ábrahámot, hogy megsokasítja utódait, mint égen a csillagokat, avagy mint a föld porát.

Itt azonban – értékelve Ábrahám helytállását – kiegészíti ezt ("mivel megtetted ezt a dolgot"), és megesküszik szent nevére, hogy leszármazottjai elfoglalják ellenségeik kapuját". A Rámbán szerint ez biztosíték arra, hogy kövessenek el bármilyen hibát is az utódok, nem fordulhat elő, hogy olyan csapást szenvedjenek el Ábrahám örökösei, melyből nem tudnak felállni. Így zárja gondolatát: "ez (az eskü) a ránk váró teljes megváltás biztosítéka".

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008