Eseménynaptár
2014. Szeptember « | »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Hét napon át végezz engesztelést az oltáron és szenteld meg azt…

2013-02-21 21:26:43
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 16:59 óra, az ünnep kimenetele: 18:05 óra.

A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 16:59 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 18:05 óra után.

A Tórából ezen a héten az „TECÁVE” hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Hetiszakaszból:
„És találkozom ott Izrael fiaival és megszenteltetik dicsőségem által. És megszentelem a gyülekezés sátorát és az oltárt; Áront és fiait megszentelem, hogy papjaimmá legyenek.” (Mózes 2. 29. 43:44.) Dr. Bernstein Béla fordítása


Tecáve– Te pedig parancsold meg…
(Mózes 2. 27:20-30:10.)


Legalább két okból különleges szombat köszönt ránk. Az egyik ok az, hogy olyan hetiszakaszt olvasunk, amelyben nem hangzik el Mózes neve, a másik pedig az, hogy most lesz az emlékezés, azaz Záchor szombatja.

Mi a magyarázata annak, hogy Mózes nevével nem találkozhatunk a párásában? A válasz megadásához tisztában kell lenni azzal, hogy a Tóra nem, vagy nem feltétlenül kronológiai sorrendben írja le az eseményeket (Éjn mukdám umeuchár báTórá), a magyarázat pedig az, hogy itt teljesíti az Ö-való Mose rábénu kérését (csalódott felkiáltását?), mely így hangzott: " (…) törölj ki engem könyvedből, amelyet írtál" (32.32).

Mestereink között vannak, akik úgy magyarázták, hogy I-ten büntetésképpen hagyta ki Mózes nevét a hetiszakaszból, figyelmeztetve őt arra, hogy még egy hozzá hasonló nagyformátumú ember sem engedhet meg magának efféle dühkitöréseket. Mások, többek között Rabbi Simon Szofer úgy gondolják, hogy az Ö-való megjutalmazta Mose rábénut.

"Nehéz azt gondolni, hogy a Szent Áldassék meg akarta büntetni Mózest önfeláldozásáért, amelyet meg akart hozni Izrael egész népéért. Hiszen midőn a fent idézet mondatot elmondta, akkor éppen azon fáradozott, hogy megmentse a zsidó népet a végső pusztulástól, és ezért nem büntetést, hanem jutalmat érdemelt".

Vagyis azért nincs említve, mert az Ö-való ezzel mutatja meg, hogy még egy ilyen különlegesnek tűnő kérését is teljesíti legkiválóbb emberének. Rabbi Simon szerint az első mondat is ezt támasztja alá: "És te parancsold meg Izrael fiainak (…)" (27.20), azaz Mózes "ezúttal megkapta a lehetőséget, hogy úgy tűnjön fel a nép előtt, mint törvényhozó és parancsoló", vagyis érdemeinek jutalmazásaként I-ten átmenetileg a kezébe adja a vezetés jogát. Mi az első utasítás, amelyet adott? "...hozzanak neked tiszta, törött faolajat a világításra (…)" (uo.).

Ezzel kapcsolatban mondja a Rásbám: A trumá, vagyis az önkéntes felajánlásokra vonatkozó előírás a "szólj Izrael fiainak" formulával van bevezetve, míg az örök mécses felgyújtásához szükséges olaj micváját a "parancsold meg" szavakkal nyomatékosítja a Tóra. Ennek magyarázata az, hogy az előbbi egyszeri alkalomra vonatkozott, de a faolaj a mindennapi szolgálat elengedhetetlen része volt, és nem csak a pusztai nemzedék kapta az örök fény biztosítását feladatul, hanem a későbbi generációk is, éppen ezért a határozottabb hangú felszólítás.

Ahogyan azt a bevezetőben említettem az emlékezés szombatja lesz a mostani. Hogy mire emlékezünk? "Emlékezz arra, hogy mit tett neked Ámálék az úton, mikor kivonultatok Egyiptomból (…) rád támadt az úton (…)" (V. Mózes 25. 17-18).

Azért ilyenkor emlékezünk az Egyiptomot elhagyókra támadó Ámálék tettére, mert Eszter könyvének negatív hőse, Hámán amalekita származású volt, de jobb esetben nem csak a vérlázító eseményt, Ámálék gonoszságát és vélt vagy valós szellemi örököseinek alakját őrzi meg az emlékezet, hanem a támadás kiváltó okát is. Idézzük fel mi történt! Ámálék rajtaütését megelőzően nem először és sajnos nem is utoljára zúgolódni kezdett a nép Mózes ellen: "miért is hoztál fel bennünket Egyiptomból, hogy megölj engem és gyermekeimet és nyájamat szomjúság által?"(17:3).

Ez még talán nem volt akkora baj, hiszen Mose rábénu harcedzetten kezelte a hasonló helyzeteket, azonban miután I-sten segítségével vizet fakasztott botjával a sziklából, világossá vált, hogy jóval súlyosabb felvetés is elhangzott: "mivelhogy megkísértettétek az Örökkévalót, mondván: köztünk van az Örökkévaló, avagy nincs"? (uo.7).

Bölcseink rámutatnak, hogy minden olyan helyzetben, mikor ilyen értelmű kérdés fogalmazódik meg a zsidóság berkein belül, akkor a következmények egyértelműek: "és jött Ámálék és hadakozott Izraellel"(uo. 8). Az Ámálék nép leszármazottjait nem lehet ma már felismerni, de szellemi örököseik sajnos szép számmal megtalálhatóak.

A parancs kiegészítése önálló micva: „(…) töröld el Ámálék emlékét az ég alól (…)" (uo. 19.). Miként azt bölcseink megállapítják, először emlékezni kell, és utána kell eltörölni még az emlékét is. Felhívom figyelmüket: Záchor szombatján a hölgyek is el szoktak jönni a zsinagógákba.

Darvas István rabbi
/ Forrás: OR-ZSE
 

 







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008