Eseménynaptár
2014. Április « | »
H K Sz Cs P Sz V
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Őrizzék meg Izráel fiai a szombatot nemzedékeiken át, örök szövetségül

2013-02-28 22:01:25
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 17:10 óra, az ünnep kimenetele: 18:15 óra.

A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 17:10 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 18:15 óra után.

A Tórából ezen a héten az „KI TISZÁ” hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Hetiszakaszból:
És vedd az engesztelés pénzét Izráel fiaitól és add azt a gyülekezés sátorának szolgálatára; és legyen Izráel fiainak emlékezetéül az Örökkkévaló színe előtt, hogy engeszteljen lelkeitekért” (Mózes 2. 29. 30:16.) Dr. Bernstein Béla fordítása


Ki Tiszá
(Mózes 2. 30:11-34:35.)


A Tóraadás után negyven nappal Izrael táborában komoly konfliktus keletkezett, az eltűntnek vélt Mose rábénu helyett, aki éppen I-stennel volt, a nép tagjai új "vezetőt" vágytak, a régi beidegződések előjöttek és az aranyborjú elkészítésével a bálványimádás bűnébe estek.

Tettükről és Mózes reakciójáról (a kőtáblák összetöréséről) megoszlanak a vélemények, a kommentárok jelentős része kifejezetten jóindulattal kezeli mindkettőt. Mózesnek minden képességére szükség volt, hogy "lebeszélje" a Teremőt Izrael elpusztításáról, nem is elsősorban a bűn miatt, hanem az ahhoz vezető, népünk tagjaitól ma sem idegen tulajdonság miatt gerjedt haragra I-sten: "És mondta az Örökkévaló Mózesnek: Láttam ezt a népet, és íme kemény nyakú nép az"(32:9).

Ráv Jerucham Levovitz megjegyzése szerint nem az volt a probléma lényege, hogy őseink megbotlottak és elkövették a szinte korrigálhatatlan bűnt, a baj ennél jóval nagyobb (volt): olyan tulajdonság lett köztük úrrá (a rossz értelemben vett makacsság), melynek természetes következményeként, Áron szavait idézve "kijött ez a borjú" (32:24).

A szidra I-sten parancsával indul, minden húszévesnél idősebb férfinak fél sékelt kellett befizetni, melyek által elvégezték a népszámlálást. A Tóra hangsúlyozza: "a gazdag ne adjon többet és a szegény ne adjon kevesebbet a fél sékelnél"(30:15).

Mose Feinstein szerint ebből az utasításból más élethelyzetekben is lehet profitálni. A mester úgy vélte: "ha megkérdeznek egy átlagembert, hogy miért nem tanul több Tórát, vagy tartja meg nagyobb százalékban a micvákat, akkor rendszerint az a válasz: "Ki vagyok én? Képtelen vagyok tóratudóssá, cádikká válni"! E rossz értelemben vett alázatot a fenti pászuk segítségével ki lehet küszöbölni, mert világossá teszi, minden embernek pontosan ugyanannyit kell nyújtani I-sten felé.

A verset olvasók rájöhetnek, potenciálisan ők is a nagyok közé emelkedhetnek, ehhez "mindössze" állandó erőfeszítésre és elkötelezettségre van szükség".

A következő mondat látszólag ellentmond ennek, mert első olvasatra azt a benyomást kelti, hogy a lelkesedés és szorgalom nem elég: "minden bölcsnek a szívébe adtam bölcsességet, hogy elkészítsék mindazt, amit neked parancsoltam"(31:6). A tórai gondolatot értelmező talmudi citátum (Bráchot 55a) alapján még távolabb kerülünk Ráv Feinstein értelmezésétől: "az Ö-való csak annak ad bölcsességet, aki már maga is bölcs, miként írva van: "bölcsességet ad a bölcsnek" (Dániel 2:21)".

Ráv Bloch megoldja problémánkat: "a Talmudban (Niddá 30b) olvassuk, hogy az anyaméhben lévő magzatnak megtanítják az egész Tórát, amit születésekor elfelejt. Ez azt jelentheti, hogy a bölcsesség nem külső személytől, vagy az oktatás színvonalától függ elsősorban, hanem attól, hogy mennyire "bölcs valakinek a szíve". Az ember elsődleges feladata, hogy megtalálja és felébressze magában a magzatkora óta beléplántált bölcsességet. Ennek megfelelően, a felvetés, miszerint csak bölcs ember kaphat I-stentől bölcsességet, nem valamiféle ördögi körről szól. Inkább arról, hogy amekkora hajlandósággal keressük a bennünk rejlő Tórát, akkora támogatást fogunk kapni az Ö-valótól.

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008