Eseménynaptár
2014. December « | »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Meg ne szegje szavát; mind aszerint amint kijön szájából, cselekedjék

2013-07-05 18:01:55
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 20:25 óra, az ünnep kimenetele: 21:44 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 21:44 óra után.

A Tórából ezen a héten a „MÁTOT-MÁSZÉ” hetiszakaszokat olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Hetiszakaszból:
„És szólt Mózes Izráel fiai törzseinek fejeihez, mondván: Ez az, amit parancsol az Örökkévaló: Ha valaki fogadalmat tesz, hogy megkösse magát megszorítással, meg ne szegje szavát; mind aszerint, amint kijön szájából,  cselekedjék. (Mózes 4. 30:2-3.) Dr. Bernstein Béla fordítása


Mátot (Mózes 4. 30:2-32:42.)
Mászé (Mózes 4. 33-36.)


Dupla hetiszakasszal fejezzük be Bámidbár könyvét, az első nagyobb rész a fogadalmakkal foglalkozik.

„Ha valaki fogadalmat tesz az Örökkévalónak, vagy esküt tesz, hogy megkösse magát megszorítással, meg ne szegje szavát; mind aszerint amint kijön szájából, cselekedjék”(30:3). Felmerül a kérdés, hogy miért hangsúlyozza a Tóra, hogy ezen előírásokat a törzsek fejeivel kell először tudatni? Hiszen valamennyi parancsolat esetén előbb a törzsfőket tanították meg, és utána adták tovább a hallottakat Izrael fiainak.

Vajon mi a feleslegesnek látszó kiegészítés magyarázata? A Hátám Szofer így kommentálja:
„A világ rendje az, hogy a mindenkori ’törzsfők’, vezetők különféle esküket, fogadalmakat tesznek a nép felé, és néha előfordul, hogy nem tartják be az előzetesen ígérteket, sőt olyan dolgokat tesznek, melyek teljesen ellentétesek korábbi kijelentéseikkel”.

A Tórában Jákob volt az első, aki fogadalmat tett, amely így szólt:
„És fogadást tett Jákob, mondván: Ha Isten velem lesz, megőriz ezen az úton, melyen én járok és ad nekem kenyeret enni, ruhát felölteni. És visszatérek majd békében atyám házába, akkor az Örökkévaló lesz nekem Istenem, Ez a kő pedig, melyet oszlopnak tettem, legyen Isten háza és mindennek, amit nekem adsz, tizedét neked adom.” (Mózes I. 28:20-22).

Ráv Cádok HáKohen szerint „ha egy fogalom többször előfordul a Tórában, akkor első megjelenése meghatározza a fogalom lényegét”. Mivel Jákob volt az első, ezért az utókor rá hivatkozik a fogadalomtétel alkalmával. Dávid király is így tett:
„Aki megesküdött az Örökkévalónak, fogadást tett Jákob hatalmasának. Nem megyek be házam sátrába, nem szállok fel ágyam nyoszolyájára. Nem engedek álmot szemeimnek, szempilláimnak szendergést. Mígnem találok helyet az Örökkévalónak, lakást Jákob hatalmasának” (Zsoltárok 132:2-5).

A Jákob által elmondottak példaként szolgálnak az utókornak arra nézve is, hogy milyen élethelyzetben lehet/érdemes fogadalmat tenni, egyben a tórai idézethez hasonlóan utal rá, hogy be kell tartani a fogadalmakat: „Bemegyek majd házadba égőáldozatokkal, megfizetem neked fogadalmaimat. Amelyekre ajkaim megnyíltak és kimondta szám, szorult helyzetemben” (Zsoltárok 66:13-14).

Egy másik zsoltár már célratörően fogalmaz:
„Tegyetek fogadást és fizessétek meg az Örökkévalónak”(76:12). A rabbinikus irodalomból kiderül, hogy mestereink finoman szólva nem lelkesedtek különösebben a fogadalmakért, mert tudatában voltak, hogy néha-néha az emberek elfelejtkeznek fogadalmaik teljesítéséről, különösen akkor, ha életkörülményeik kedvezően alakulnak.

Ráv Smuel és Ráv Dimi egyaránt rosszallását fejezte ki, az előbbi szerint:
„aki fogadalmat tesz, és megtartja, az is gonosz”, míg az utóbbi azt mondja: "mindenki, aki fogadalmat tesz, annak ellenére, hogy teljesíti, vétkes" (Nedárim 22a, 77b).

A Bibliát ismerőknek feltűnhet: már rögtön az első fogadalom (Jákob ősatyánk) teljesítésével is gondok voltak, hiszen – szavaival ellentétben – nem épített házat I-stennek! Természetesen hibája nem maradt következmények nélkül.

Rabbi Smuel ben Nahman mondta: a teljesítetlen fogadalmak negatív következményei: bálványimádás, szexuális vétkek, vérontás, rágalmazás. Ezek közül valamennyi megjelent Jákob életében, be nem teljesített fogadalmának „jutalmaként”. Miként Bahja Ibn Pekudah a XI. században élt rabbi mondta: „a nyelv a szív tolla”, ezért különösen ügyelnünk kell, hogy milyen üzeneteket „írunk” embertársaink, illetve I-sten felé. Legjobb, ha nem teszünk fogadalmat, de ha mégis, akkor mindenképpen tartsuk meg!

Darvas István rabbi
/ Forrás: OR-ZSE
 

 
Hírlevél







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008