Eseménynaptár
2014. December « | »
H K Sz Cs P Sz V
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Ha megjavult közösségben akarsz élni, akkor először javítsd meg magad

2013-08-02 18:56:50
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 19:58 óra, az ünnep kimenetele: 21:09 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 21:09 óra után.

A Tórából ezen a héten a ”RÖÉ” heti szakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Heti szakaszból:
„Ha lesz közötted szűkölködő, testvéreid egyike, kapuid egyikében, a te országodban, amelyet az Örökkévaló, a te Istened ad neked, ne keményítsd meg szívedet és ne zárd be kezedet testvéred előtt, aki szűkölködő. // De nyisd meg kezedet neki és adj kölcsön neki szükségéhez mérten, amennyire szüksége van.” (Mózes 5. 15. 7-8.)  Dr. Bernstein Béla fordítása.


Röé
(Mózes 5. 11:26–16:17.)


Kóserságról, ünnepekről, a pogány kultusztól való eltávolodásról, az istentisztelet megfelelő formáiról, a családi élet előírásairól, büntető törvényekről is olvashatunk a heti szidrában, melynek első mondata így hangzik: "Lásd, én teszek ma elétek áldást és átkot" (11.26.).

Mose rábénu úgy gondolta, szelíden figyelmezteti a zsidó nép tagjait az életvezetési stratégiák helyes megválasztásának jelentőségére. A párásá első mondatával kapcsolatban kérdezik Izrael bölcsei, hogy miért kezdi Mózes egyes számban mondandóját (lásd)? A kérdés érthető, hiszen a pászukban foglaltak Izrael egész közösségére vonatkoznak, és a vers második fele többes számban van megfogalmazva (elétek).

A vilnai gáon, Rabbi Elijáhu a következő választ adja: „Mose rábénu erkölcsi tanítást adott, amely minden zsidó ember életében fontos lehet: Ha sokan is járnak be kitaposott életutat, akkor sem mondhatja azt az ember, hogy vakon mehet ő is ezen utak valamelyikén, és nem kell, hogy alaposan megvizsgálja azokat. A Tóra figyelmezteti, az egyént a lásd felszólítással, miszerint köteles körültekintően eljárni, felfedezni, hogy jók-e a többség által járt utak, vagy sem. Mindenkinek meg kell keresni a saját útját az életben”.

Ávráhám Ibn Ezra más oldalról közelítette meg a kérdést: a közösség megjavítása összefügg az egyén javulásával. A Tóra itt mindenki figyelmét felhívja arra, hogy ha „ha megjavult közösségben akarsz élni, akkor először menj és javítsd meg magad!”. A Chátám Szofer a tórai szöveget a Talmudban (Kidusin 40b) olvasható kijelentéssel kapcsolja össze: „tekintsen az ember úgy önmagára, mintha az egyik fele vétkes, míg a másik érdemekben gazdag lenne. Ha megtesz egy micvát, akkor boldog lesz, mivel ő, és általa a világ is érdemei alapján lesz megítélve. Ha elkövet egy vétket, akkor jaj neki, mivel ő és a világ is vétkesként lesz elbírálva”.

A Chátám Szofer szerint az embernek tudnia kell, hogy minden cselekedetével, jókkal és rosszakkal egyaránt az egész világot befolyásolja, „vagy átkot, vagy áldást hoz”. Mestereink közül sokakat a mondat második része késztetett töprengésre: vajon miért jelen időben fogalmazott Mózes (teszek ma elétek), és miért nem múlt időt használt?

A vilnai gáon szerint a Tóra e helyen azt tanítja, hogy a választás lehetősége jó és rossz között minden ember számára minden nap minden órájában adott. Amíg a lélek az emberben van, meg kell küzdenie a rossz ösztön (jécer hárá) kísértéseivel. Miként azt Hillél tanítja a Misnában: „ne bízd el magad halálod napjáig” (Ávot 2.5).

Hillél arra figyelmeztet, hogy nem támaszkodhat egyikünk sem a múltban szerzett érdemeire, hanem időről-időre meg kell újulnunk, és erényeink megőrzése mellett meg kell próbálnunk kiküszöbölni hiányosságainkat. E gondolattal von párhuzamot Rabbi Elijáhu, amikor azt mondja, hogy Mose rábénu az „áldás” és „átok” közötti szüntelen választási kényszerre mutat rá a „lásd” kifejezéssel.

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 
Hírlevél







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008