Eseménynaptár
2014. Október « | »
H K Sz Cs P Sz V
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Ne legyen neked zacskódban kétféle súlykő, nagy és kicsiny

2013-08-16 17:46:28
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom


A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 19:36 óra, az ünnep kimenetele: 20:43 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 20:43 óra után.

A Tórából ezen a héten a ”KI TÉCÉ” heti szakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Heti szakaszból:
„Ha fogadalmat teszel az Örökkévalónak, a te Istenednek, ne késsél azt teljesíteni, mert számon kéri azt az Örökkévaló, a te Istened tőled és vétek lesz rajtad.” (Mózes 5. 23.22. / Dr. Bernstein Béla fordítása.)


Ki Técé
(Mózes 5. 21:10–25:19.)


„És írjon neki válólevelet, adja a kezébe és küldje el házából” (24:1). A pászukban említett válólevelet „get” néven ismerjük, az elnevezés egyik lehetséges magyarázata szerint azért alakult ki ez az elnevezés, mert a szót alkotó „gimel” és „tet” betűk együttes számértéke tizenkettő, amely megegyezik a válólevél sorainak számával. Magától értetődő módon felkeltette a bölcsek figyelmét a házasságkötés, illetve a válás sajátos misnai tálalása, ugyanis az utóbbival foglalkozó traktatus (Gittin) megelőzi az életben előbb következő esemény részleteit taglaló Kiddusin traktátust.

Különböző magyarázatok születtek, akad köztük logikus és szellemes egyaránt. Az előbbiek közé tartozik azon indoklás, amelyik a fejezetek számát hozza magyarázatul, ugyanis a házasságról mindössze négy, a válásról viszont kilenc fejezetben szóltak mestereink, a nagyobb terjedelmű értelemszerűen elsőbbséget élvez.

A talán nem minden olvasónk számára szellemes magyarázat Ráv Chárif, Szlonim rabbijának ajkáról hangzott el, „mentségére” szóljon, hogy az italozás micvájával nehezített, általában felfokozott hangulatban töltött Purim alkalmával fogalmazta meg. A következőket mondta: "Bölcseink azt mondják (Megilá 13b): „Nem sújtja úgy a Szent Áldott Ő Izraelt, csak úgy, hogy megteremti az orvosságot (is)”. Nézzétek meg, hogy a Misnában is megelőzi a gyógyszer a csapást, hiszen maszechet Gittin Kiddusin traktatusa előtt áll.

A válás témakörével foglalkozó egyik legérdekesebb nézeteltérés az utolsó misnában olvasható. Mikor válhat el egy férfi a feleségétől? – teszi fel a kérdést a Misna. Sámmáj és Hillél ebben az esetben sem gondolja ugyanazt, az előbbi szerint akkor, ha valamilyen szemérem elleni vétket fedez fel asszonyánál, az utóbbi viszont első blikkre igen szigorúan fogalmaz: „akkor, ha elsózza ételét”. Még mielőtt megijednénk: az „elsózza ételét” tágabb jelentése az örökké veszekedő, ellenkező nőre vonatkozik, amit onnan tudunk, hogy a Talmudban más helyeken és témákkal kapcsolatban is előfordul a kifejezés, és véletlenül sem a szakácstudománnyal összefüggésében. „igaz és teljes súlyköved legyen (…), hogy meghosszabbodjanak napjaid a földön” (25:15).

Kevés olyan micva található a Tórában, mely evilági jutalom lehetőségét villantja fel a parancs megtartásának esetére. Általánosságban kijelenthető, hogy az isteni előírásokat nem valamilyen égi jutalom reményében kell/lehet megtartani, hanem sokkal egyszerűbb okból: azért, mert I-sten megparancsolta.

Vannak persze – nem feltétlenül szó szerint értelmezhető - kivételek, melyek közül a legismertebb a szülők tiszteletéről szóló előírás: „Tiszteld apádat és anyádat, azért hogy meghosszabbodjanak napjaid a földön”.

Az idézett vers alapján azt hihetnénk, hogy a tisztességes kereskedés is ilyen, hiszen a pászukot olvasva azt gondolhatjuk, hogy ha az eladó nem csapja be még néhány dekával sem a gyanútlan vásárlót, akkor hosszabb élet jut számára osztályrészül. Ennyire nem egyszerű a hosszú élet titkának megfejtése. Nem elég pontosan adni, egy keveset hozzá is kell tenni az áruhoz.

Itt is a midá keneged midá (kb.: érdem szerint jár a jutalom) elve érvényesül, ha hozzátesz a kötelező mennyiséghez, akkor a Teremtő is, aki előzetesen kiszabta az ember idejét, hozzátesz élete éveinek számához.

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008