Eseménynaptár
2014. November « | »
H K Sz Cs P Sz V
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

Veletek kötöm én ezt a szövetséget és ezt az esküt

2013-08-30 18:09:47
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom!


A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 19:10 óra, az ünnep kimenetele: 20:14 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 20:14 óra után.

A Tórából ezen a héten a ”NICÁVIM-VÁJÉLECH” heti szakaszokat olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Heti szakaszból:
„Legyetek erősek és bátrak, ne féljetek és ne rettegjetek tőlük, mert az Örökkévaló, a te istened, ő jár veled, nem enged lankadnod és nem hagy el téged” (Mózes 5. 31:6.) Dr. Bernstein Béla fordítása.


Nicávim (Mózes 5. 29:9-30:20.)
Vájélech (Mózes 5. 31:1-33:29.)


Nicávim hetiszakaszt közvetlenül Ros Hásáná előtt szoktuk olvasni. Nem véletlenül, mert a szidrában többször is említve van a megtérés gondolata: „és megtérsz az Örökkévalóhoz, a te Istenedhez és hallgatsz az ő szavára…” (30.2.).

Természetesen a megtérés jutalmáról is szól a Tóra: „akkor visszahozza az Örökkévaló, a te Istened foglyaidat és irgalmaz neked, újra összegyűjt téged mind a népek közül, ahova elszórt téged az Örökkévaló, a te Istened. Ha lesznek a te kivetettjeid az ég végén onnan is összegyűjt téged az Örökkévaló” (30.3-4). Már az első mondat is az Ítélet napjának közelségére utal: „Itt álltok ma valamennyien az Örökkévaló Istenetek előtt” (29.9.).

A „ma” szó bölcseink szerint Rajs Hásónó napjára utal, amikor az ítéletre várva valamennyien felsorakozunk I-sten előtt. Az „itt álltok ma” kifejezés számértéke 694, ami megegyezik az „odaállni a szlichotok mondásához” kifejezés számértékével, éppen ezért sábosz Nicávim kimenetelének éjjelén (vagy másnap korán reggel) kezdjük el mondani az askenáz közösségekben a szlicheszeket.

Egy más magyarázat szerint azért olvassuk ezt a párását az ünnepet megelőző sábeszkor, hogy ne a múlt héten olvasott átkokkal és feddésekkel búcsúzzunk az óévtől és kezdjük el az újat. „Hanem nagyon közel van hozzád az ige, szádban és szívedben, hogy megtedd azt.” (30.14.).

Rábénu Báhjéj ben Áser mondta e verssel kapcsolatban: Tudd, hogy a tórai parancsolatok három nagy csoportba sorolhatók: vannak micvák, melyek a beszédhez kapcsolódnak, ilyen például a tóratanulás, a kiddus, vagy a hávdálá. Más parancsolatok a szívtől függnek, pl. az Ö-valóba vetett hit, vagy I-sten szeretetének előírása.

És végül a harmadik csoportot azon törvények alkotják, melyeket cselekedetek által lehet teljesíteni. Ezek közé tartozik a cicit, a mezuza, a vagy éppen a sófár micvája. E három csoportra utalnak a „szádban”, a „szívedben”, ill. a "megtedd" kifejezések.

Idén két hetiszakaszt olvasunk az év utolsó szombatján. Az ikerszidra második fele, Vájélech párásája, amely csak akkor önálló hetiszakasz ha Ros Hásáná hétfőre, vagy keddre esik, ha azonban csütörtökre, vagy szombatra, akkor Nicávim szidrájával együtt kerül felolvasásra. Más eset nem fordulhat elő, mert az ünnep soha nem eshet vasárnapra, szerdára, vagy péntekre.

„Lásd, eléd tettem ma az életet és a jót, a halált és a rosszat” (30:15). Rabbi Slomo Efráim kérdezi e vers kapcsán: „miért nem helyezi a pászukban a jó kifejezést az élet elé a Tóra, hiszen az embert csak jócselekedetei ruházzák fel érdemekkel élete során”? A Kli Jákár saját kérdésére adott válasza így hangzik: „a szavak sorrendjével a Tóra figyelmeztetni akarja az embert: ne azért tegyen jót, hogy érdemeket szerezzen I-sten és embertársai előtt, hanem tekintsen soha vissza nem térő lehetőségként életére, melynek során köteles, hogy erejéhez, tehetségéhez mérten a lehető legtöbb micvát és jótettet végrehajtsa”.

„És mondta nekik: Százhúsz éves vagyok én ma, nem bírok többé kivonulni, meg bevonulni; az Örökkévaló pedig azt mondta nekem, nem fogsz átvonulni ezen a Jordánon” (31:2). Rási teszi fel a kérdést a Talmud alapján: „lehetséges, hogy elfogyott az ereje?”.

Nem tűnik hihetőnek, hiszen a Tóra azt írja Mose rábénu halálát közvetlenül megelőző állapotáról: „nem homályosodott el szeme és nem fogyott meg az életnedve” (34:7).

A polnai Rabbi Jákov Joszef magyarázata elfogadhatónak látszik: "a cádikok természetét az jellemzi ebben a világban, hogy soha nem állnak egy helyben. Szüntelenül mozgásban van szellemük, lépcsőfokról lépcsőfokra haladva próbálnak emelkedni a szentségben, éppen ezért, mikor Mose rábénu úgy érezte, hogy nem tud tovább emelkedni, akkor világossá vált számára, hogy közeledik a földi világból való búcsújának ideje.

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 
Hírlevél







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008