Eseménynaptár
2014. November « | »
H K Sz Cs P Sz V
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Szavazó
Mi a Mazsihisz technikai száma, amelyre várjuk az egyházaknak felajánlható 1%-ot?

És elviszlek benneteket az országba, melyre nézve felemeltem a kezemet

2013-12-27 10:35:48
AJÁNLD ISMERŐSÖDNEK Cikk ajánlása    NYOMTATÁS Nyomtatás    Betűméret növelése Betűméret Betűméret csökkentése  
Share   Megosztás

Jó szombatot, Shabat Shalom!


A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 15:40 óra, az ünnep kimenetele: 16:52 óra.

A Mazsihisz honlapjának hír és információszolgáltatása most megszakad a szombat ünnepének tiszteletére! A péntek esti gyertyagyújtás időpontja Budapesten: 15:40 óra.



Szombat ünnepén a zsidó népnek vallási törvényei értelmében nem szabad munkát végeznie, beleértve ennek a honlapnak a frissítését is. A frissítések szombat estétől folytatódnak, pár órával az ünnep kimenetele, 16:52 óra után.

A Tórából ezen a héten a „VÁÉRA” Hetiszakaszt olvassuk fel zsinagógáinkban.

Egy gondolat az Hetiszakaszból:
„.És veszlek benneteket magamnak népemül, én pedig leszek nektek Istenetek, hogy megtudjátok, hogy én vagyok az Örökkévaló, a ti Istenetek, aki kivezet benneteket Egyiptom rabmunkái alól. És elviszlek benneteket az országba, melyre nézve felemeltem a kezemet, hogy adom azt Ábrahámnak, Izsáknak és Jákobnak, és nektek adom azt örökségül, én az Örökkévaló ” (Mózes 2. 6:7-8.) Dr. Bernstein Béla fordítása


VÁÉRA – ÉS MEGJELENT NEKI AZ ÖRÖKKÉVALÓ
(Mózes 2. 6:2-9:35.)


A holnap felolvasásra kerülő hetiszakaszunk első mondatát idézem: "Szólt Isten Mózeshez és mondta neki: Én vagyok az Örökkévaló!"

A Teremtő két legismertebb nevével találkozunk e helyen. Elohim, vagyis I-sten és Ádonáj, azaz Ö-való. A rabbinikus irodalom a Mindenható két attribútumát véli e két név mögött, Elohim-ként ítélkező, Ádonáj-ként pedig könyörületes arcával fordul az ember felé.

A pászuk szorosan kapcsolódik az előző héten olvasott párásá befejező mondataihoz. Emlékezhetünk, hogy Mózes az őt ért kritikák hatására ingerült kérdéssel fordul az Ö-valóhoz: "Uram miért bántál rosszul a néppel, minek is küldtél engem? Amióta bementem Fáraóhoz, hogy szóljak nevedben, gonoszul bánik e néppel; de megmenteni, nem mentetted meg népedet".

E felelősségre vonó kérdésre az ítélkező I-sten felelne Mose rábénunak, hiszen még neki sem volt joga ilyen éles bírálattal élni, azonban mikor szólni kezd Mózeshez, akkor meglepő módon már azt jelzi, hogy másik énjét mutatja, hiszen azt mondja: "Áni Ádonáj", Én, a könyörülettel teli Ö-való vagyok.

Úgy tűnik, hogy I-sten felgerjedő haragja egyik pillanatról a másikra lecsillapodik, és leghűségesebb szolgájával a szeretet hangján beszél. Bölcseink szerint sokszor előfordul, hogy az ember megváltoztatja az i-steni ítéletet, a cádik, az igaz ember kedvező irányba terelheti azt, míg a rásá, a gonosz éppen fordítva. Itt viszont Mose rábénu látszólag semmit sem tett annak érdekében, hogy befolyásolja a Teremtőt, mégis, mintegy varázsütésre változtat döntésén.

Vajon miért? Rási szerint az Ö-való így szólt: "Hűségesen megfizetem azok jutalmát, akik előttem járnak. Nem hiába küldtelek, hanem azért, hogy valóra váltsam szavaimat, melyeket az ősökhöz szóltam".

Rási interpretációja alapján mondhatjuk, hogy I-sten azért enyhül meg, mert megvizsgálja Mózest, és világosan látja: szíve tiszta, és olyan szándék vezérli, mely összhangban van a Mindenható akaratával. "És hívatta Fáraó Mózest és Áront és mondta: fohászkodjatok az Örökkévalóhoz, hogy távolítsa el a békákat tőlem és népemtől"(8:4).

A Háfec Háim fontos észrevételt tett e verssel kapcsolatban. "A békák általi csapás esetében egyből használt Mose rábénu imája, amikor arra kérte Istent, hogy távolítsa el azokat Fáraó és szolgái házából, miként írva van: "és cselekedett az Örökkévaló Mózes szava szerint, és kimúltak a békák a házakból, az udvarokból és a mezőkről"(uo.9.).

Ezzel szemben, mikor kígyók kezdték el marni Izrael gyermekeit a pusztai vándorlás idején, a láson hárá, vagyis rossznyelvűség bűnének következményeként (4Mózes 21: 4-6:) "És beszélt a nép Isten és Mózes ellen (…) erre bocsátotta az Örökkévaló a népre a mérges kígyókat"), nem használt Mózes imája, hanem különleges parancsot kellett végrehajtania: "készíts magadnak egy kígyót"(uo.8.). Ennek oka, hogy minden córeszre ellenszert jelent az imádkozás, kivéve a pletykálkodást." Reméljük a Mester kivételesen téved.

Darvas István rabbi / Forrás: OR-ZSE
 

 
Hírlevél







Twitter
 

Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége | Minden jog fenntartva © 2008